Onderzoekend leren
Hoe zie je de ‘doorgaande lijn in verwonderen’ terug in wat wij doen?
PIJLER 4: Onderzoekend leren
Onderzoekend leren is een manier van leren die verwonderen centraal stelt. Wij gebruiken de werkwijze Leskracht (Spectrum Box en de Regenboogwereldkist) om het onderzoekend leren te ondersteunen en in te bedden in de leerlijnen van het basisonderwijs. Onderzoekend leren beperkt zich niet tot leren uit boeken of op het internet opzoeken. Onderzoekend leren is levensecht leren. Daarom:
- hebben wij veel ruimte rondom de school waar we bijvoorbeeld gewassen, insecten en het slootleven levensecht kunnen bestuderen, en grond- en wateranalyse kunnen doen;
- gaan wij een lesaanbod ontwikkelen met bedrijven waarbij zij ons op school of op het bedrijf laten kennismaken met allerhande beroepen en technieken;
- werken wij samen met organisaties zoals De Groenling, Triade en de Kunstraad om specifieke kennis over natuur en kunst ons onderwijs binnen te halen.
De onderzoekscyclus
De didactiek van onderzoekend leren is gebaseerd op de methode van natuurwetenschappelijk onderzoek. In zeven stappen doorlopen kinderen een onderzoekscyclus.
- INTRODUCTIE; Leerlingen maken kennis met een onderwerp of probleem.
- VERKENNEN: Dit onderwerp gaan ze vervolgens in de breedte verkennen
- ONDERZOEK OPZETTEN: Ze zetten een onderzoek op aan de hand van een (eigen) vraag. Die vraag is gebaseerd op datgene dat verwondering heeft opgeroepen.
- ONDERZOEK UITVOEREN: Ze voeren dit onderzoek uit.
- CONCLUDEREN: Ze trekken een conclusie.
- PRESENTEREN: Ze verwerken het geleerde in een presentatie van hun onderzoeksresultaten.
- VERDIEPING/ VERBREDING: Tot besluit brengt de leerkracht verbreding of verdieping aan door het geleerde toe te passen in andere contexten of door verbinding te leggen met andere concepten
Dat allemaal is De Brug. Blijf je verwonderen…