Dit is De Brug
Voel je thuis op de Brug!
OBS De Brug is een openbare school in Sint Maartensbrug. De school is gehuisvest in een gebouw uit 2016. Omringd door ruime schoolpleinen, speelbosjes, een eigen voetbalveld, het dorpshuis en tennisbanen, ligt de school op een centrale plek in het dorp.
De Brug is een plek voor kinderen vanaf 2 jaar. Kinderopvang Kappio heeft een eigen ruimte binnen de school waar opvang voor peuters wordt verzorgd en waar de BSO een voor- en naschools aanbod biedt. Met elkaar handelen we vanuit een gezamenlijke pedagogische aanpak.
De school heeft een ruime indeling. Een centrale gezamenlijke ruimte, ons werkplein, waar kinderen werken en waar we geregeld met de hele school samenkomen. Alle lokalen zijn aan elkaar verbonden met ruime gangen en grenzen aan het werkplein.
De volgende pijlers vormen de basis van ons onderwijs;
Kijken en luisteren
We kijken en luisteren met aandacht en zijn er voor elkaar.
We leren de kinderen te kijken naar zichzelf en anderen. Hoe zitten je klasgenootjes in elkaar? Daar hoort ook goed luisteren bij: als je niet meteen met je mening klaar staat, hoor je beter wat een ander zegt. Pak je kijken en luisteren bij elkaar, dan komen we bij voelen. Hoe gaat het met jou? En met de anderen?
Betrokkenheid en welbevinden
Wij gaan graag naar school en zijn gemotiveerd om te leren.
Kinderen maken een optimale ontwikkeling door als ze betrokken werken, met plezier naar school gaan en plezier beleven aan leren. Tegelijkertijd streven we- voor ieder kind- een optimaal resultaat van ons onderwijs na.
Zelfvertrouwen
Wij werken samen aan een veilig klimaat en zijn trots op wie we zijn.
Uit je comfort-zone stappen is een van de punten, die wij stimuleren.
Wij werken aan een veilig klimaat en zelfvertrouwen, onder andere via de dramalessen, het Grip op de Groep-programma en het leren presenteren.
Thematisch werken
Wij zijn nieuwsgierig naar de wereld om ons heen, stellen vragen en willen blijven leren.
In alle groepen wordt gewerkt vanuit thema’s. Kinderen gaan zelf op onderzoek. Zij geven aan wat ze over een onderwerp willen leren. Ze maken een mindmap, stellen een onderzoeksvraag, en putten uit allerlei bronnen en bedenken hoe ze het aan de rest van de groep gaan presenteren. Daarmee ontwikkelen ze vaardigheden als kritisch en creatief denken, samenwerken, presenteren, communiceren en mediawijsheid.
Ruimte
Wij hebben ruimte om te spelen, te leren, te groeien en onszelf te zijn.
Tijdens het werken aan de thema’s zoeken kinderen zelfstandig naar antwoorden op hun zelf geformuleerde leervragen. Bij ruimte hoort ook respect. Je houdt je aan afspraken en je laat de ander in zijn waarde.