Kijken en luisteren
Hoe zie je de ‘doorgaande lijn in verwonderen’ terug in wat wij doen?
PIJLER 3: Kijken en luisteren
Verwonderen is misschien wel in de eerste plaats goed kijken en luisteren. Wat zie je om je heen? Wie zie je om je heen? Hoe zitten de dingen in elkaar? We leren de kinderen kijken naar anderen: hoe zitten je klasgenootjes in elkaar? Daar hoort ook goed luisteren bij: als je niet meteen met je mening klaar staat, hoor je beter wat een ander zegt. Pak je kijken en luisteren bij elkaar, dan komen we bij voelen. Hoe gaat het met jou? En met de anderen? Aan kijken en luisteren werken we door middel van drama en Rots en Water (zie ‘ontwikkelen van zelfvertrouwen). Maar ook door de keuze voor thema’s die gericht zijn op mensen en sociale gebruiken zoals een van onze thema's ‘Around the world’ .
Leerlingenraad
De Leerlingenraad is bij uitstek de ogen en oren van de school. In de leerlingenraad praten we niet over maar met de kinderen. De leerlingenraad bekijkt de school door de ogen van de kinderen. Soms bepaalt de directie wat in de Leerlingenraad wordt besproken. Maar belangrijker nog is dat de leerlingen zelf aandragen waarover zij het willen hebben. In de Leerlingenraad leren leerlingen goed luisteren naar elkaar en naar hun ‘achterban’, debatteren en kijken wat er in de school gebeurt.
Leerkrachtvaardigheden
Kijken en luisteren zijn tot slot misschien wel de belangrijkste leerkrachtvaardigheden: kijken en luisteren wat een leerling nodig heeft en welk leerkrachtgedrag dan op dat moment passend is.