Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen op Social Schools | Registreren
  • Home
  • Onze school Onze school
    • Dit is De Brug
    • Team
    • Groepen
    • Zorg
    • Schoollied
  • Praktische informatie Praktische informatie
    • Informatieboekje
    • Schooltijden
    • Vakanties & studiedagen
    • Verlof & Ziekmelding
    • Schoolgids
    • Vertrouwenspersoon & Klachtenregeling
    • Gymrooster
    • Privacy-beleid
  • Ouders Ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderraad
    • Bestuur
    • Ouderportaal
  • Nieuwe leerlingen Nieuwe leerlingen
    • Aanmelden
    • Inschrijfformulier
    • Informatieboekje kleuters
    • Rondleiding & Informatie
  • Peuterspeelzaal
  • BSO
  • Contact
Zelfvertrouwen
Ruimte
Kijken en luisteren
Onderzoekend leren

Zelfvertrouwen

Hoe zie je de ‘doorgaande lijn in verwonderen’ terug in wat wij doen?

PIJLER 1: Ontwikkelen van (zelf)vertrouwen

Vertrouwen en zelfvertrouwen gaan over veiligheid. Over kunnen bouwen op anderen en op eigen kracht dingen durven realiseren. Wie zich onveilig voelt, is niet bezig met zich (positief) te verwonderen over anderen, over hoe dingen in elkaar zitten en hoe je jezelf verder kunt ontwikkelen. Uit je comfortzone stappen is dan te eng. Als je geen vertrouwen hebt of je onveilig voelt, vormt dit een belemmering voor het leren. Het ontwikkelen van (zelf)vertrouwen krijgt daarom veel aandacht op De Brug.

Dramalessen

Al bij de kleuters beginnen we met dramalessen. Dramalessen zijn zeer geschikt om te werken aan zelfvertrouwen. Drama zet de leerling ertoe aan om uit zijn schulp te komen. Leerlingen worden verbaal uitgedaagd maar leren ook hun lichaam in te zetten als communicatiemiddel. Wij zorgen ervoor dat de setting veilig is, dat kinderen succeservaringen opdoen en dat juist kinderen die minder opvallen, zich in de dramalessen leren te uiten en sterker in de groep komen te staan.
 

Rots en Water

Ook met Rots en Water werken we aan zelfvertrouwen. Rots en Water is een programma dat zich richt op het voorkomen en aanpakken van pesten, het ontwikkelen van sociale competenties en weerbaarheid. Het is een psychofysieke aanpak. Dit betekent dat er niet alleen wordt gepraat maar dat er juist veel sport en spel wordt gebruikt, waardoor we ook beter met jongens in gesprek komen, die praten vaak lastig vinden. Rots staat voor weten wie je bent en wat je wilt en water staat voor vriendschap, communicatie en verbondenheid. Het gaat dus om vertrouwen in jezelf en de ander…

Eigen standpunten

Van jongs af aan moedigen we kinderen aan om eigen standpunten en voorstellen te formuleren. Ze oefenen met het overtuigend overdragen daarvan op anderen. Leerkrachten en leerlingen geven elkaar vaak complimenten. Iedereen wordt voortdurend gemotiveerd om elkaars talenten te benoemen en in te zetten.

Talententijd

Ons schooljaar is doorspekt met hoogtepunten, genaamd Talententijd. Een hoogtepunt is een onvergetelijke leerervaring waarin al het geleerde van de afgelopen periode samenkomt en wordt gevierd. Vaak is een tentoonstelling of presentatie aan onze hoogtepunten verbonden. Leerlingen groeien extra als ze kunnen laten zien aan elkaar en aan hun familie wat ze hebben geleerd of gemaakt en daarvoor complimenten ontvangen. Trots en plezier zijn bovendien emoties die ervoor zorgen dat het geleerde beter beklijft en de motivatie groeit om weer een volgende stap te zetten.

Uw kind aanmelden of inschrijven

Schoolgids van Obs de Brug

Vakanties en studiedagen

De groepen op Obs de Brug

Home
Onze school Dit is De Brug Team Groepen Zorg Schoollied
Praktische informatie Informatieboekje Schooltijden Vakanties & studiedagen Verlof & Ziekmelding Schoolgids Vertrouwenspersoon & Klachtenregeling Gymrooster Privacy-beleid
Ouders Medezeggenschapsraad Ouderraad Bestuur Ouderportaal
Nieuwe leerlingen Aanmelden Inschrijfformulier Informatieboekje kleuters Rondleiding & Informatie
Peuterspeelzaal
BSO
Contact
Openbare Basisschool De Brug

Maarten Breetstraat 1b
1752 AG Sint Maartensbrug 
t. (0224) 561790 

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools